2022 Menu
At Vælge 18
Uge 38, 2022
af Rick Joyner

Når vi fortsætter med at studere, hvordan vi overholder 2 Kor. 13:5, " Prøv jer selv for at se, om I er i troen", og hvordan vi bliver i Herren og bære frugt som lemmer af Han's legeme, indser vi, hvor afgørende det er, at vi finder vores plads på Han's legeme og begynder at fungere der.

Alligevel er det i vores dominerende moderne kirkestruktur næsten umuligt at have mere end et overfladisk forhold til andre lemmer. I nutidens dominerende kirkestruktur drejer tjenester sig om én person, præsten, som kun er i stand til at ruste en lille procentdel af mennesker til tjeneste, eller hvis nogen idet hele taget. Således er Efeserbrevets 4 kirkelivsmodel, hvor de hellige er udstyret "til at udføre tjenestengerning", ikke engang mulig i den moderne kirkemodel. Dette skal åbenbart ændre sig.

Den første ændring bør være at erkende, at Det Nye Testamentes tjeneste er teamtjeneste, der består af fem forskellige tjenester: apostle, profeter, evangelister, pastore og lærere. Alle er nødvendige for at udstyre Guds folk til deres individuelle formål, så hele legemet kan vokse til dens fulde statur, som den er kaldet til. Ingen tjeneste kan opnå dette alene.

Men hvor mange kirker i verden har alle disse fem i deres menigheder? Måske ingen. Nogle af disse tjenester kan have deres base i menigheden, men de fleste virker uden for menigheden og rejser til forskellige andre kirker, som de har relationer til. Apostlen Paulus skrev om, hvordan han havde plantet, og Apollos vandede. I Apostelgerninger ser vi kirkerne modtaget tjeneste fra adskillige apostle og andre udrustende tjenester.

For at blive Kristi legeme, som Herren designede, må vi se legemet, som Han ser det. Når Herren ser ned på en storby eller stad, ser Han ikke mange kirker; Han ser en kirke, der består af forskellige dele. For eksempel kan der i enhver given by være en menighed, der er stærkt evangelistisk, en anden, der er pastoral, en anden, der er dedikeret til at undervise i Ordet, og endnu en, der er mere apostolisk eller profetisk.

Da der sjældent er en udveksling mellem disse menigheder, vil de mennesker, der er evangelistiske, forlade andre menigheder for at slutte sig til den, der er mere dedikeret til evangelisering. De, der kaldes til andre tjenester, vil blive draget til de menigheder, der lægger vægt på deres kaldelser. Kristne kan føle sig mere trygge ved at være sammen med andre, der er ligesindede, men dette vil ikke hjælpe Kristi legeme til at blive, hvad det kaldes at være. Ligesom vores legeme er sammensat af mange lemmer, der fungerer sammen som en helhed, sådan fungerer Herrens legeme også.

Hvis vi så kirken, i en given by, som ét organ med mange lemmer, ville der være en udveksling mellem forskellige menigheder med forskellig fremhævelser så hver menigheds lemmer kunne blive udstyret og fungere. Ligesom Israel var sammensat af tolv stammer og hver havde deres egne territorier, profetier og skæbner og alligevel fungerede som én nation, er Kristi legeme sammensat af forskellige stammer, åndelige territorier og skæbner, men alligevel er vi alle én hellig nation.

Hver menighed vil bevare sin egen vision og formål - som aldrig bør kompromitteres for at blive en del af helheden - men vi er nødt til at forstå, hvordan hver del passer og komplementerer de andre. Når først den væsentlige udveksling begynder, behøver folk ikke længere at forlade deres menigheder for at finde dem, der passer til deres kald, fordi alle i hver menighed vil være udrustet i alle tjenestere.

Hvordan kan dette overhovedet ske med de mange opdelinger, vi i øjeblikket har i Kristi legeme? Husk altid, med Herren er intet umuligt. De tider, vi nu går ind i, vil fremtvinge en vis udveksling og enhed, men det vigtigste vil være genoprettelsen af den sande apostoliske tjeneste, hvilket betyder virkelig at vandre i denne tjenestes bibelske statur.

Når en eller to apostoliske tjenester dukker op eller kommer ind i en by med salvelsen og kraften til at udføre dette arbejde, vil det trække hele kirken sammen og lette den nødvendige udveksling for opbygningen af legemet efter Efeserbrevet 4-modellen.

Det er usandsynligt, at nogen storbyer eller stad vil få alle menighederne til at forene sig i denne nye bevægelse, der kommer. Mange er "gamle vinskind", der er for stive og ufleksible til at foretage den nødvendige forvandling. Faktisk vil det være sjældent, at mere end 10 % af de kristne og menighederne i en by tager dette spring, men selv en mindre procentdel kan foretage transformationen til det nytestamentlige kirkeliv, som det blev designet.

Husk, i Herrens lignelse om vinsækkene, ønskede Han ikke, at de gamle vinsække skulle gå tabt, så vi skal ikke forsøge at tvinge ny vin ind i dem. De kan stadig have del i Guds hensigt, og den gamle vin i dem er stadig værdifuld. Alligevel er en radikal ændring på vej til kirkelivet for dem, der vil foretage denne forvandling. I næste uge vil vi dække de skridt, vi nu kan tage i retning af dette.
Ugens Ord 39
OP